8 Redenen waarom E-Bikes te gek zijn

8 Redenen waarom E-Bikes te gek zijn

1. E-bikes maken het trappen makkelijker
E-bikes zijn over het algemeen fietsen die met een door een accu gevoede ondersteuning werken zodra je trapt (heel soms zie je nog ondersteuning met een knopje). Wanneer je op de pedalen van een e-bike duwt, wordt een kleine motor ingeschakeld en krijg je een boost, zodat je heuvels makkelijker kunt overwinnen en over moeilijk terrein kunt rijden zonder jezelf uit te putten. Ze voelen net als normale fietsen, maar dan beter. Je bepaalt je snelheid met je voeten, net zoals bij een gewone fiets. Je hoeft weinig moeite te doen en accelereert makkelijk.

2. Ze gaan best hard
Hoe harder je trapt, hoe groter de boost en hoe sneller je gaat - tot een bepaald punt. Op een e-bike kan je lekker doorrijden, maar het is geen motorfiets. De motor is zo ingesteld dat de ondersteuning stopt als je boven de 25 km/u (in het geval van een normale e-bike), of boven de 45 km/u (in het geval van een speed pedelec) komt. Hij helpt je dus om iets sneller te rijden dan op je gewone stadsfiets, terwijl je niet bezweet aankomt en ook nog van de omgeving kunt genieten onderweg.

3. Je gaat meer fietsen, ook als je nu al veel fietst
Het aanschaffen van een e-bike kan het aantal fietsritten flink verhogen, blijkt uit onderzoek. Het aantal mensen dat dagelijks of wekelijks op een fiets zit stijgt naar bijna 92% onder e-bike bezitters. Dat is best logisch: zelfs als je fit bent, word je nog steeds moe (door veel trainen of wedstrijden fietsen). Opnieuw op je fiets stappen kan dan best moeilijk zijn. Als je een e-bike hebt, kun je toch de fiets blijven pakken voor dagelijks transport, zonder je vermoeide benen te veel te moeten aanspreken. Sterker nog, het is een goede hersteltraining.

Voor mensen die niet veel fietsen openen e-bikes een hele nieuwe wereld. Hoewel je misschien niet de conditie hebt om 15 kilometer te fietsen, kun je die afstand makkelijk afleggen dankzij de elektrische ondersteuning. Het is daarmee een perfecte manier om uithoudingsvermogen én zelfvertrouwen op te bouwen.

4. Er is een e-bike voor alles
Noem een type fietsrit en er is een e-bike voor. Als je geen interesse hebt in een elektrische racefiets, kan je misschien wel verliefd worden op een e-bakfiets met grote accu die 400 kilo aan spullen (of kinderen!) kan vervoeren terwijl je nog steeds met 25 km/uur naar het dorp verderop rijdt. E-bikes zijn verkrijgbaar als gewone stadsfiets, commuter bike, vouwfiets, gravelbike, hardtail mountainbike, full suspension mountainbike en zelfs als hoogwaardige racefiets.

5. Ze kunnen de auto vervangen
Veel mensen kopen een e-bike om minder vaak in de auto te zitten. Veel andere redenen die kopers van e-bikes geven - zoals het vervoeren van boodschappen en kinderen, het niet te hoeven zoeken naar een parkeerplaats, niet in de file hoeven staan en het betere effect op het milieu - tonen ook de behoefte om minder achter het stuur te hoeven zitten. Daarnaast hoef je, in tegenstelling tot bij een sportieve fiets, geen speciale kleding aan en zweet je een stuk minder.

Daarnaast bleek uit een onderzoek uit 2018 dat de helft van alle autoritten korter is dan 7,5 kilometer. Een afstand die prima op een normale fiets kan, maar op een e-bike echt een eitje is. En vaak nog sneller dan de auto ook. Onderzoek onder e-bike bezitters toont ook aan dat bijna de helft van hen de auto heeft vervangen voor de e-bike tijdens woon-werkverkeer.

6. Ja, je krijgt nog steeds voldoende beweging
E-bikes doen een deel van het werk, maar ze tellen nog steeds als beweging, zeker voor mensen die anders zouden zitten. Onderzoekers van de universiteit van Colorado zagen dat 20 niet-sportende mannen en vrouwen die drie dagen per week ongeveer 40 minuten e-fietsten, zo hun cardiovasculaire conditie en bloedsuikerspiegel in slechts één maand verbeterden. 'Veel mensen zijn niet fit genoeg om lang genoeg te fietsen om zinvolle gezondheids- en conditievoordelen te halen uit normaal fietsen", zegt de hoofdonderzoeker. "Zet ze op een elektrische fiets en ze kunnen een uurtje fietsen en veel bewegen."

7. De accu's worden beter
Eerlijk is eerlijk: een e-bike is wéér een apparaat wat opgeladen moet worden. Op dit moment kan je ongeveer tussen de 50 en 150 kilometer fietsen met een volle accu. Dit hangt sterk af van het formaat van de accu en op welke stand je de motor instelt. Logischerwijs trek je de accu een stuk sneller leeg als je de hele tijd op "turbo" rijdt, dan als je de "eco" stand gebruikt. Maar de verwachting is ook dat accu's in de komende jaren alleen maar beter worden.

 

8. Goed hanteerbaar
Het eerste wat veel fietsers doen als ze een nieuwe fiets zien, is hem optillen om het gewicht te voelen. Je zult geschokt zijn als je dat met een e-bike doet. De accu, motor, extra componenten en het versterkte frame maken e-bikes aanzienlijk zwaarder dan een gewone fiets - 10 kilo extra kan je wel verwachten. De moderne geometrie en het ontwerp zorgen er echter wel voor dat de e-bike goed te hanteren is en de motor zorgt er uiteraard voor dat je dat extra gewicht niet meer voelt als je begint met trappen. Je hebt alleen wat meer spierkracht nodig om hem op je fietsdrager te zetten of je schuur in te tillen.